Eric Clapton: 461 Ocean Boulevard (1974)
"I didn't think we had "I Shot the Sheriff" as good as Bob's version. I thought we'd prettied it up a lot, and just not done it justice. And that disturbed me to the point where I wasn't keen on having it on the album. I was overruled, and thank God I was because Bob, in fact, was one of the first people to say, 'Thank You'" (Eric Clapton)
Where: Criteria Recording Studios, Miami, Florida
When: Juillet 1974
Who: Eric Clapton (dobro, guitar, vocals), George Terry (guitar, piano, background vocals), Yvonne Elliman (background vocals), Thomas Bernfeld (background vocals), Carl Radle (bass), Dick Sims (organ, bass, keyboards), Jim Fox (drums), Al Jackson, Jr. (drums), Jamie Oldaker (percussion, drums), Albhy Galuten (organ, synthesizer, piano, clavichord, electric piano)
What: 1. Motherless Children 2. Give Me Strength 3. Willy And The Hand Jive 4. Get Ready 5. I Shot The Sheriff 6. I Can't Hold Out 7. Please Be With Me 8. Let It Grow 9. Steady Rollin' Man 10. Mainline Florida
How: Produced by Tom Dowd
Up: riffs croisés, batterie qui piaffe et épanchement de slide onctueuse (0"34), Clapton multiplie les guitares exquises (2"27) avec son pote Terry ["Motherless Children"]... dobro solaire, Clapton revenu de l'Enfer, épuisé et inquiet ["Give Me Strength"]... groove indolent et guitares qui tricotent, compo presque fun ["Willie And The Hand Jive"]... riff du bayou tout en moiteur, subtilités incroyables de Clapton, faux solo final (3"41) pour faire parler les hardos ["Get Ready"]... Clapton chante comme un Dieu (mais ne l'admettra jamais), sombres lyrics à propos de forces de l'ordre assassinées, le reggae de Marley réinventé sinon vampirisé, finesse ambiante terrifiante, y compris l'accompagnement ["I Shot The Sheriff"]... un solo superbe à la slide de plus (1"27 ), Elmore James oblige ["I Can't Hold Out"]... arpèges divins, chant sédatif, chœurs archangéliques, dobro radieux ["Please Be With Me"]... Clapton, compositeur rare, ressort le dobro (1"48) sur arpèges électriques tragiques, lointain écho au "I Want You (She's So Heavy)" des Fab Four ["Let It Grow"]... l'ombre écrasante de Robert Johnson passée à la moulinette laid-back, nouveau solo, mature et confiant (1"33) ["Steady Rollin' Man"]... Clapton ouvre le coffre à jouets, électrique, slide, talk-box et wah-wah, la classe après les excès crémeux, solo (1"45) puis re-solo magiques (3"28) le combo Gibson/Marshall plus qu'un mauvais souvenir ["Mainline Florida"]...
Down: pour chipoter, le synthé, certes très discret, de "Let It Grow" en lieu et place duquel on aurait bien entendu de vraies cordes...