Frank Zappa: Apostrophe (1974)
"The crux of the biscuit is: If it entertains you, fine. Enjoy it. If it doesn't, then blow it out your ass. I do it to amuse myself. If I like it, I release it. If somebody else likes it, that's a bonus." (Frank Zappa)
Where: Paramount Studio, Bolic Sound, Los Angeles et Electric Lady, New York, USA
When: Mars 1974
Who: Frank Zappa (guitar, bass, lead vocals), Jack Bruce (bass), Erroneous (bass), Tom Fowler (bass), George Duke (keyboards, background vocals), Ralph Humphrey (drums), Jim Gordon (drums), John Guerin (drums), Aynsley Dunbar (drums), Don "Sugar Cane" Harris (violin), Jean-Luc Ponty (violin), Ruth Underwood (percussion), Ian Underwood (saxophone), Napoleon Murphy Brock (saxophone, background vocals), Sal Marquez (trumpet), Bruce Fowler (trombone), Ray Collins (background vocals), Kerry McNabb (background vocals), Susie Glower (background vocals), Debbie (background vocals), Lynn (background vocals), Ruben Ladron de Guevara (background vocals), Robert Camarena (background vocals)
What: 1. Nanook Rubs It 2. St. Alfonzo's Pancake Breakfast 3. Father O'Blivion 4. Cosmik Debris 5. Excentrifugal Forz 6. Apostrophe' 7. Midnight Blues 8. Uncle Remus 9. Stink-Foot
How: Produced by Frank Zappa
Up: souffle de la banquise, ostinato à la guitare, "Dreamed I was an Eskimo / Frozen wind began to blow", suite musicale en quatre morceaux, premier opus : relecture sacrilège du documentaire flahertien, mésaventures de Nanook l'esquimau illustrées de mille et une subtilités sonores de Duke et ses potes, Zappa met Ralph Humphrey aux commandes, "Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow" ["Don't Eat the Yellow Snow"]... on laisse le 7/8 et on passe en 6/4, solo crunchy divin à 1"06, "I gathered up a generous mitten-ful of the deadly yellow snow / The deadly yellow snow, from right there where the huskies go!", chœurs moqueurs, accélération sur les stridences de la SG de Zappa, Humphrey surchauffe, montée tragi-comique après l'accident ("I mean the doggie wee-wee / Has blinded me), tous les instruments commentent, Bruce Fowler salue l'arrivée du trappeur par un pet au trombone, la scatologie zappaïenne en inévitable sommet de finesse ["Nanook Rubs It"]... intro démentielle d'Underwood au xylophone, Humphrey multiplie les prouesses, "I saw a handsome parish lady / Make her entrance like a queen / While she was totally in chenille / And her old man was a Marine", virtuosité ambiante sidérante tout au service d'un non-sens montypythonesque absolu ["St. Alfonzo's Pancake Breakfast"]... funk loufoque speedé ("Get on your feet and do the funky St Aplhonzo!), Zappa s'acoquine avec le 4/4 mais complexifie tous les breaks pour l'héroïque Humphrey, backing vocals narquois naturellement, pont pop impromptu, Fowler fait la pompe à la basse, "Domine vobiscum / Et cum spiritu tuo/ Don't you eat my sleazy pancakes", le père O'Blivion nous fait une indigestion de saucisses ["Father O'Blivion"]... mezzo voce pour charge zappaïenne contre les gourous hippies, solo pour rire, sublime, à 2"01, chœurs soul et interventions dodécaphoniques espiègles de Ponty, Duke et Fowler, "Now is that a real poncho or is that a Sears poncho? / Don't you know, you could make more money as a butcher?" ["Cosmik Debris"]... groove funky, synthés bruitistes, zébrures de Zappa à la guitare, "He'll straighten up his turban / And inject a little ooze / Along a one-celled Hammond organism / Underneath my shoes" ["Excentrifugal Forz"]... Sa Virtuosité / Sa Suffisance Jack Bruce à la basse saturée feulante, terrible solo improvisé du Maître, puis solo de Jim Gordon (3"24) puis de Bruce (3"47) ["Apostrophe'"]... accalmie un brin nostalgique, Ponty et Sugar Cane Harris doivent traîner dans les parages, solo déchiré du Maître, chœurs mélancoliques, réquisitoire social masqué, clin d'œil à "Trouble Every Day", Zappa tout en voix sucrée ("I'll take a drive to / Beverly Hills / Just before dawn /And knock the little jockeys /Off the rich peoples lawn") ["Uncle Remus"]... retour du mezzo voce et Fido, nouveau personnage du monstrueux et insensé bestiaire zappaïen, "Now scientists call this disease, brohm-a-drosis / But us regular folks, who might wear tennis shoes / or an occasional python boot / know this exquisite little inconvenience by the name of... / Stink-foot", on bascule dans l'absurde ("Here Fido, Fido") et, dans la foulée, sublime solo acoustifié à la wah-wah pour le final, au fait "What is your conceptual continuity ?" ["Stink-Foot"]...
Down: 31 minutes au compteur, c'est trop peu...