The Jam: All Mod Cons (1978)

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"Well I'm a little adverse to using the actual word punk, but as regards to the movement, well movements' the wrong word, we was in the foundations of it, we was in at the beginning, I don't care what anyone says. We were the first band, if you want to call it punk band, to get on Top of The Pops anyway..." (Paul Weller)

Where: Eden Studios, LondonWhen: 3 novembre 1978

Who: Paul Weller (acoustic guitar, guitar, harmonica, piano, harp, keyboards, vocals), Bruce Foxton (guitar, bass, vocals), Rick Buckler (percussion, drums)

What: 1. All Mod Cons 2. To Be Someone (Didn't We Have a Nice Time) 3. Mr. Clean 4. David Watts 5. English Rose 6. In The Crowd 7. Billy Hunt 8. It's Too Bad 9. Fly 10. The Place I Love 11. 'A' Bomb In Wardour Street 12. Down In The Tube Station At Midnight

How: Produced by Vic Coppersmith-Heaven

Up: intro militaire, basse rugueuse, accords cinglants, harmonies vocales pour adoucir le tout, titre fanfaron à clés, Weller déjà enragé ("Seen you before, I know your sort / You think the world awaits your every breath / You'll be my friend, or so you say / You'll help me out when the time comes"), tripotage des potentiomètres pour le final, la rencontre punk et mods ["All Mod Cons"]... riff syncopé sur basse bondissante, accords giflés, voix mélancolique de Weller ("To be someone must be a wonderful thing / A famous footballer a rock singer / Or a big film star, yes I think I would like that / To be rich and have lots of fans / Have lots of girls to prove that I'm a man / And be no. 1 - and liked by everyone"), breaks en arpèges mineurs, basse mugissante, riff renforcé dans les aigus, tongue-in-cheek randynewmanien, la morgue british en plus ("And there's no more swimming in a guitar shaped pool / No more reporters at my beck and call / No more cocaine it's only ground chalk / No more taxis now we'll have to walk"), chœurs pop qui portent vers un refrain punk, toutes Rickenbackers dehors ["To Be Someone (Didn't We Have A Nice Time)"]... Foxton bonhomme sur l'intro d'accords funky de Weller, comme ralentis, sonorités vocales à la Mark Hollis, basse veloutée, roulements telluriques de Buckler, désespoir moqueur de Weller, entrelacs de basse sur beignes de riff, break médiéval surprenant, reprise du thème en mode un rien grandiloquent, voix de Weller terrassante de mélancolie dédaigneuse ("Daylight dawns, you wake up and yawn - Mr. Clean / A piece of toast from the one you love most - and you leave / You catch your bus in the 8 o'clock rush / And catch your train in the morning rain, Mr. Clean"), feedback sur la fin, reprise du riff, un sommet de dérision glaciale ["Mr. Clean"]... arpèges speedés à la basse sur batterie martelée, riff et backing vocals fortement empruntés à "Let's Spend The Night Together", ironie kinksienne intacte ("I am a dull and simple lad / Cannot tell water from champagne / And I have never met the queen"), refrain imparable et envolée sur accords cuisants, martelage énervé final ["David Watts"]... basse feutrée et féline, suite d'accords jazzy, départ fracassant, basse agitée et artifices de Rickenbackers, pont d'accords violents claqués à la Townshend, Foxton, bavard, porte le titre à bout de basse, un autre pont désolé, funk déprimé écrasé par des accords talochés, final superbe noyé de feedback et de larsen, avec solo hendrixien gémissant en bandes inversées, en direct de Shepherd's Bush ["In The Crowd"]... riff pressé fragmenté en échardes sonores, Weller tout en voix rauque ("Billy Hunt is a magical world / Full of strippers and long legged girls / Clark Kent's got nothing on me / I'll spy like James Bond and die like King Kong"), Foxton sort un plan funky, refrain killer sur guitares croisées saturées, soutien du riff dans les aigus, roulements tribaux de Buckler sur larsen, final à la Who again, côté Keith cette fois-ci ["Billy Hunt"]... riff guitare-basse complexe à l'unisson, chœurs pop, presque une ballade, fatidique mélancolie british, grappes d'accords beatlesques egrénés, basse prolixe, pont inquiet en fraîcheur angoissée, Buckler joue encore à Moon sur des backing vocals piqués à Townshend et Entwistle ["It's Too Bad"]... intro acoustique médiévale, cassée nette par des guitares geignantes, break avec chœurs trouvés - oui, encore - chez les Who et brutaux moulinets townshendiens, hommage très appuyé au fameux quatuor ["Fly"]... arpèges rapides à la "Message In The Bottle", accords raclés, frappe sèche de Buckler, pont en torgnoles d'accords, break d'arpèges byrdsiens, petite place pour le synthé, Weller réflexif ("With cherished thoughts and bitterness / I'm making a stand against the world / There's those who would hurt us if they heard / And that's always in the back of my mind") ["The Place I Love"]... riff méchant sur cowbell, haché, deux coups sur la caisse claire, petit solo échauffé ("I'm stranded on the vortex floor / My head's been kicked in and blood's started to poor / Through the haze I can see my girl / Fifteen geezers got her pinned to the door"), potentiomètres malmenés, couche de feedback en plus, fin apocalyptique ["'A' Bomb In Wardour Street"]... le tube londonien, odyssée citadine tragique, riff funky à la basse éclairé de rares harmoniques piquantes, Weller au sommet ("I first felt a fist, and then a kick / I could now smell their breath / They smelt of pubs and wormwood scrubs / And too many right wing meetings"), walkin' bass propulsante, refrain avec backing vocals de pub, baffes d'accords, charleys superbes de Foxton, breaks en roulements, Weller à bout de dédain pour son époque ["Down In The Tube Station At Midnight"]...

Down: "English Rose" et son romantisme à nu, certes sincère et audacieux dans le contexte, mais si nunuche - rien que le titre ronsardien, les gars, quand même...